Tryghed, små grupper, madværksted og natur som omdrejningspunkt

Tryghed er omdrejningspunktet

Hyrdeskoven skal være et rart sted at være. Derfor vægter vi en forudsigelig hverdag med genkendelige rutiner og struktur.

Alle børn skal mødes med omsorg og nærværende voksne, der har tid til at guide og hjælpe på vej i stort og småt ud fra barnets aktuelle trivsel og udvikling. Det kan være hjælp i garderoben, hvordan byder jeg mig ind i en leg, løser konflikter og indgår i aktiviteter sammen med andre.

Små grupper giver plads til leg og læring

Vi prioriteter at arbejde i små grupper med børnene, da det giver tryghed og et godt udgangspunkt for, leg, læring og dannelse og at alle føler sig som en del af fællesskabet.

Barnet lærer og tilegner sig kompetencer og viden på forskellig vis - derfor har vi et særligt fokus på at give børnene mulighed for at møde så mange forskellige lege og læringsmiljøer som muligt. Gennem voksenstyret aktiviteter, daglige rutiner og leg.

Madværkstedet aktiverer sanserne

I Hyrdeskoven har vi Frokostordning, som er obligatorisk for alle. Der er ansat en køkkenansvarlig som sammen med en fra det pædagogiske personale laver mad sammen med en gruppe børn hver dag.

Børnene deltager i køkkenet en uge ad gangen.

-Vi vil gerne være med til at skabe sammenhæng i børnehavelivet og præsentere barnet for flest mulige læringsmiljøer. Måltidet er et af dem og er et gennemgående pejlemærke for børnene gennem dagen, hvor fællesskab og nærvær skal være i fokus.

Mange af børnene spiser de fleste af deres måltider i børnehaven og det er en oplagt mulighed for at arbejde med børnenes sundhed, leg, læring og dannelse ud fra De ny styrkede læreplaner.

Aalborg kommune har indgået aftale med Fru Hansens kælder i forhold til levering af maden.

Fakta om Hyrdeskoven

Vi er en 40 børns børnehave beliggende i kanten af Hammer bakker. Vores hus består af 2 stuer med de 3-4  årige børn og en ældste gruppe for de børn som er kommende skole startere og vi arbejder både stueopdelt og på tværs af huset.

Vi har et godt samarbejde med dagplejen, Vodskov skole og de andre institutioner i Vodskov/Langholt