Inkluderende fællesskaber med fokus på leg, læring og dannelse

Læringsmiljøerne i børnenes dagligdag er præget af nærværende og tydelige voksne der hjælper børnene med at indgå i børnefællesskaber, aktiviteter og hverdagens rutiner.

Visionen er - At Hyrdeskoven skal være et rart sted at være, hvor omdrejningspunktet er inkluderende fællesskaber med fokus på leg, dannelse og læring.

Vores udgangspunkt er; Dagtilbudsloven og de Pædagogiske læreplaner som blev vedtaget af Folketinget i 2018.

Barnet lærer og tilegner sig kompetencer og viden på forskellig vis – derfor har vi et særligt fokus på at give børnene mulighed for at møde så mange forskellige lege og læringsmiljøer som muligt. Gennem voksenstyret aktiviteter, daglige rutiner og leg.

En forudsætning for at kunne udvikle sig, er at føle sig anerkendt. Derfor er vores andet fokusområde inklusion – at alle har ret til en plads i fællesskabet.

Guidning og støtte fra den voksne, der hvor det enkelte barn har brug for det hele dagen

Når den voksne er opmærksom på barnets læringsrum ved at skifte mellem at gå foran, ved siden af og bagved barnet, støttes barnet i sin nærmeste udviklingszone. Samtidig skaber en fast struktur forudsigelighed for børn, hvilket er med til at øge deres deltagelsesmuligheder, da det bliver tydeligt for børnene, hvad der forventes af dem.

Redskaber vi bruger i vores pædagogiske praksis

Trivselsevalueringerne arbejder vi systematisk med, idet vi trivselsevaluerer alle børn en gang om året og giver i den forbindelse en tilbagemelding til alle forældre om, hvordan deres barn trives. Dette kan være ved en snak, når der hentes/bringes, det kan være elektronisk via forældreportalen eller ved en samtale/et dialogmøde i børnehaven.

Sprogvurderinger laver vi på alle børn, når de er 3 år, kort efter børnehave start og når de bliver 5 år, inden skolestart. Sprogvurderingerne bruger vi, sammen med forældrene, til at se hvor vi bedst muligt kan støtte barnet i sin sproglige udvikling. Hvilket kan danne grundlag for aktiviteter i en mindre gruppe med fokus på sprog.