Barnesyn, børnefællesskaber og pædagogisk læringsmiljø som nøgleord

Generelt om den styrkede læreplan

Læreplanen er bygget om en skabelon, der sikrer, at vi kommer omkring alle de relevante områder af vores pædagogiske praksis med særlig fokus på det pædagogiske grundlag og vores læringsmiljøer.

Hver enkelt børnehave arbejder målrettet med at skabe en god og tryg hverdag for børnene, så de får optimale betingelser for at trives og udvikle sig. På baggrund af den styrkede pædagogiske læreplan, som er central i Dagtilbudsloven, udarbejder hver børnehave egen pædagogisk læreplan, som udgør rammen for børnenes læring samt hvordan børnehaven arbejder med det pædagogiske læringsmiljø gennem hele dagen.

Børnehavens egen pædagogiske læreplan er et dynamisk redskab, som ændres og tilpasses alt efter børnegruppens sammensætning således det pædagogiske læringsmiljø altid tager udgangspunkt i et børneperspektiv; uanset om der er tale om hverdagssituationer, børns egne initiativer til leg eller voksenplanlagte forløb.

Specifikt for den pædagogiske læreplan i Hyrdeskoven

Læringsmiljøer, der bygger på forudsigelighed og fast struktur samt tager udgangspunkt i det enkelte barns nærmeste udviklingszone er gennemgående i Hyrdeskoven. Samtidig kan du læse om vores fokus i forældresamarbejdet, om vores tilgang til udvikling, leg, læring og dannelse, om hvordan vi understøtter børn i udsatte positioner samt hvordan vi arbejder med sammenhængen til og fra børnehaven.

Læreplanstemaerne er beskrevet i vores læreplan, så det er synligt hvordan vores læringsmiljøer understøtter barnets alsidige personlige udvikling, barnets sociale udvikling, barnets sprog og kommunikation, barnets udvikling ift. krop, sanser og bevægelse samt giver barnet mulighed for at indgå i læringsmiljøer med fokus på natur, udeliv og science og kultur, æstetik og fællesskab.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

• det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.