Opstart i børnehaven, der bygger på tillid og tryghed

Tryghed er vigtigt, når jeres barn skal falde til i børnehaven og for at dette kan lykkes, skal vi samarbejde

Besøg i børnehaven danner forudsætning for den bedste start på børnehavelivet

Overgangen fra dagpleje til børnehave kan I forældre være med til at gøre nemmere for jeres barn. Dette kan I gøre ved at besøge legepladsen, der altid er åben udenfor Hyrdeskovens åbningstid og I er altid velkomne til at aftale et besøg, hvor I kan komme ind og se huset. Vi samarbejder med både den kommunale og private dagpleje og de kommer på besøg ugentligt.

Vi vægter et besøg højt, da vi oplever, at det giver mere ro for børn og forældre at have set rammerne og have hilst på personalet.

Nærvær og dialog skaber tryghed for børn og forældre

Hverdagen i børnehaven vil være ny for jer og jeres barn og jeres barn skal forholde sig til nye omgivelser, nye børn og nye voksne. Den daglige struktur vil være anderledes og jeres barn vil møde andre aktiviteter end de kender fra dagplejen.

Tæt dialog med jer forældre og det, at vi er nærværende, er med til at løse vores fornemmeste opgave – nemlig at skabe tryghed for jeres barn, når det starter.

Opstart i barnets tempo

Alle børn er forskellige, så vi har derfor ikke en fast manual i forhold til, hvordan et opstartsforløb ser ud. Det er jer forældre, der kender jeres barn bedst og ved hvilke reaktioner, barnet kan forventes at få ved opstart et nyt sted. Dette vil vi snakke med jer om til opstartssamtalen, hvor vi også får mulighed for at høre mere om jer barn.

Fakta om opstart

Inden start vil i modtage en hilsen fra børnehaven, der vil indeholde relevant information og en invitation til en opstartssamtale.